تبلیغات
وبلاگ جامع علمی و کامپیوتر - معرفی سایت ebay
 
وبلاگ جامع علمی و کامپیوتر
Technology For All
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Milad
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
وبلاگ و مطالب آن در چه حدی می باشد؟





برچسبها

معرفی سایت ebay

اطلاعات کلی در مورد شرکت eBay

تاریخچه

در این مورد می‌خواهیم به بررسی نحوه شکل گیری این شرکت از نظر ایده اولیه آن بپردازیم. تاسیس این شرکت توسط آقای پیرامیدیار انجام شدهاست که یک ایرانی الاصل است و در کشور آمریکا زندگی می‌کند. همسر پیر که در کار بازاریابی برای جعبههای شکلاتی به نام PEZ بود از پیر به عنوان یک پیشنهاد درخواست کرد که برای او یک وب‌سایت طراحی کند که در آن بتواند اطلاعات این محصولات را به نمایش بگذارد و آن‌ها را به فروش برساند. مورد مصرف این جعبههای شکلات‌ها برای افراد کلکسیونری بود که به شخصیت‌هایی که عکسشان روی این جعبهها کشیده می‌شد علاقه داشتند.

در نتیجه امکان داشت که این افراد بخواهند بر سر خرید یک جعبه شکلات با هم رقابت کنند. به همین دلیل موضوع حراجی مطرح شد که در آن برای خرید هر کدام از این جعبهها مشتریان می‌توانستند پیشنهادی بدهند و هر کسی که بیشترین پیشنهاد را می‌داد برنده آن جعبه می‌شد و در ازای پرداخت مبلغ پیشنهادیش صاحب آن می‌گردید.

پیر امیدیار به تدریج با دریافت حق مبادله در این بازار اینترنتی که به سرعت رو به رشد بود درآمد کسب می‌کرد. وی در ابتدا با این کار به صورت یک کار پاره وقت برخورد می‌کرد اما زمانی که چک اول ماهش به مبلغ ۱۰ هزار دلار در ماه رسید کار اصلیش را رها کرد و تمام وقتش را بر روی eBay گذاشت.

این اتفاقات در سال ۱۹۹۶ به وقوع پیوستند تا اینکه امروز فروشگاه eBay به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان مطرح شدهاست. پیر امیدیار همکنون یکی از سهام داران اصلی eBay است. (Miller, 2006) (Wiki, 2008)

در راستای معرفی بیشتر این فرشگاه اینترنتی به ارائه آمارهایی در مورد آن خواهیم پرداخت.

[ویرایش] آمارهایی در مورد eBay

این شرکت که حدود ده سال از فعالیت آن می‌گذرد به موفقیت‌های بسیار گسترده جهانی دست پیدا کردهاست که باعث شدهاست بتواند شرکت‌های بسیار بزرگ دیگری را در زمینه تجارت الکترونیک خریداری کند. مثل شرکت PayPal، Skype و Gumtree که هر کدام از نمونههای بسیار موفق تجارت الکترونیکی هستند. (Wiki, 2008) تعدا ثبت نام کنندگان در وب‌گاه این شرکت در سال ۲۰۰۶ به ۱۸۰ میلیون نفر می‌رسیدند و از این تعداد ۷۲ میلیون کاربر فعال وجود داشتهاند که به طور قطع این تعداد تا کنون افزایش فراوانی داشتهاست. دلیل آن هم اینکه این آمارها رشدی معادل ۳۰ درصد نسبت به سال قبل خود داشتهاند. (Miller, 2006)

حجم مبدلاتی که توسط وب‌گاه eBay در این سال صورت گرفته بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار بودهاست که از این مقدار حدود ۱۰ درصد آن سهم خود eBay به عنوان سود بودهاست. (Miller, 2006)

این سایت ۱۸ امین وب‌گاه پربیننده دنیاست که در سایت alexa رده بندی شدهاست. این در حالی است که سایت بزرگ Amazon در مکان ۲۸ جهان قرار دارد. (alex, 2008)

لازم به ذکر است که این شرکت در سال ۲۰۰۶ دارای حدود ۱۱۲۰۰ کارمند بودهاست که در دفاتر آن در سراسر دنیا مشغول به کار هستند. دفتر اصلی این شرکت در ایالات متحده و در شهر سن خوزه واقع است. (Wiki, 2008)

هر روز نزدیک به ۳۶ میلیون کالای مختلف برای فروش بر روی این سایت قرار می‌گیرند و شغل حدود ۵۰۰ هزار نفر در جهان از طریق eBay تامین شدهاست. (Wiki, 2008)

این آمارهای تقریبا باور نکردنی باعث می‌شوند تا پی ببریم که در دنیای تجارت الکترونیکی چه می‌گذرد و لزوم وجود اراده قوی در زمینه برقراری این فضا در کشور ثابت می‌شود. شعار این شرکت بسیار مرتبط با یکی از فواید اصلی تجارت الکترونیک است. پیروزمندانه خرید کنید و هر چیزی که وجود دارد را می‌توانید از eBay بگیرید ! (Wiki, 2008)

وجود سیستم‌های شهرت و اعتبار مشتریان و همچنین استفاده از سیستم‌های پرداخت امن اینترنتی و سریع در آن از جمله سیستم PayPal از دلایل دیگر موفقیت گسترده eBay بودهاند. در مورد شعار دوم هم قابل ذکر است که موارد بسیار عجیبی بر روی این وب‌گاه تا کنون قرار گرفتهاند. از جمله چندین جت جنگنده و حتی یک دانه معمولی ذرت بو داده که به قیمتی حدود ۱٫۵ دلار به فروش رفت. (PayP, 2008) (Wiki, 2008)

در طول این سال‌ها تنها فعالیتی که این وب‌گاه به آن پرداختهاست حراجی الکترونیکی نبودهاست. بلکه در این وب‌گاه سرویس‌های بسیار زیادی وجود دارند از جمله امکان فروش با قیمت ثابت که تجارتی در حال رشد در eBay است. در ادامه در مورد سرویس‌های مختلفی که eBay ارائه می‌دهد بحث خواهیم کرد. (eBay, 2008)

انواع سرویس‌ها در eBay

eBay سرویس‌های بسیار متنوع و کار آمدی را برای کاربرانش فراهم کردهاست که می‌توانیم به صورت فهرست وارد چندین مورد اصلی آن را اینگونه بیان کنیم:

۱. حراجی الکترونیکی: به این مورد به صورت مبسوط خواهیم پرداخت اما به عنوان یک توضیح کوتاه فروشنده یک کالا را روی وب‌گاه قرار می‌دهد، سپس یک قیمت پایه برای حراجی آن تعیین می‌کند و نیز یک زمان مشخص را برای اتمام زمان حراجی اعلام می‌کند (۱ روز، ۳ روز، ...) که در پایان آن به بیشترین قیمت پیشنهادی کالا تحویل داده می‌شود.

۲. همین حالا بخرید : علاوه بر اینکه کسی قیمت پایهای را برای حراج کالایش تعیین می‌کند می‌تواند یک قیمت ثابت را معرفی کند که هر کسی که خواست بدون شرکت در حراجی با پرداخت آن قیمت صاحب کالا شود. در حقیقت یک جور تعیین سقف برای حراجی است.

۳. قیمت ثابت : در این مدل فرد فروشنده یک قیمت ثابت را برای فروش کالایش تعیین می‌کند و اولین فردی که بتواند با آن قیمت کالا را خریداری کند صاحب آن کالا می‌شود.

۴. همان حالا بخواهید (مطرح کردن نیازها): در این سیستم برای مثال یک مشتری اعلام می‌کند که حاضر است یک ماشین با مدل X را با قیمت Y خریداری کند، سپس فروشندگان در میان مشتریان جستجو می‌کنند و فردی که مناسب کالایشان است پیدا می‌کنند و در این صورت کالا را به او می‌فروشند.

۵. eBay Stores: سرویس دیگری که eBay به مشتریانش ارائه می‌دهد استفاده از امکان راه اندازی فروشگاههای شخصی است که در آن امکانات پرداخت و قرار دادن کالا برای فروش با قیمت ثابت فراهم است. در نتیجه یک درگاه برای فروشگاههای دیگر هم قرار می‌گیرد. (eBay, 2008)

۶. Half.com: یکی از وب‌گاههای زیر مجموعه eBay است که در آن چندین نوع کالای خاص با قیمت ثابت به فروش می‌رسند. از جمله این کالاها CDها و DVDها و کتاب‌های مختلف و بازی‌های رایانهای و ابزارهای این بازی‌ها هستند. (Half, 2008)

۷. نظرات و راهنمایی‌ها: دو سرویس دیگر از eBay نظرات و راهنمایی‌ها هستند. که در ادامه به صورت مفصل توضیح داده خواهند شد.

۸. سیستم‌های مدیریت بازار: همان طور که پیش این ذکر شد در eBay افرادی وجود دارند که شغلشان را طریق واسطه گری بوسیله این سایت می‌گذرانند. به این معنی که آماده هستند تا کالای شما را روی eBay به فروش برسانند و مقداری هم دستمزد دریافت می‌کنند. این افراد معمولاً تعداد بسیار زیادی از کالاهای در حال حراجی دارند که باید به آن‌ها رسیدگی کنند. در عین حال در حراجی کالاهای دیگری هم شرکت می‌کنند و آن‌ها هم تعداد زیادی را در بر می‌گیرند. در نتیجه این افراد نیاز به نرم‌افزارهای تحت وبی دارند که توسط eBay تامین شده باشند و امکانات کافی را برای مدیریت این تعداد زیاد کالا به آنها بدهد. این افراد با پرداخت مبالغی به eBay نسخههای مختلفی از این نرم‌افزار را دریافت می‌کنند. (eBay, 2008)

۹. سیستم شهرت و اعتبار: که در ادامه به طور دقیق تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این میان به بررسی دقیق تر و عمیق تر خدمت حراجی الکترونیکی می‌پردازیم.

حراجی الکترونیکی

انواع حراجی

به طور کلی سه نوع حراجی وجود دارند: (Turban, 2006)

۱- حراج معمولی: فروش به بیشترین پشنهاد

۲- حراجی معکوس : واگذاری به کمترین هزینه پیشنهادی

۳- حراجی دو طرفه : مانند بورس که در آن هم فروشندگان کالای خود را بر روی تابلو قرار می‌دهند و هم مشتریان نیاز خود را بیان می‌کنند. در نتیجه طی یک توافق و بر اساس توازن در بازار قیمت تعیین می‌شود.

در eBay فروش سهام به طور کلی ممنوع است و تنها از نوع اول حراجی برای فروش استفاده می‌شود. 

 

Guides & Reviews

یکی دیگر از سرویس‌های مهم eBay سرویس نظرات و راهنمایی هاست. بخش اول بخش نظرات است که در این بخش افرادی که یک کالای خاص را خریداری کردهاند نظرات خود را درباره آن می‌گویند و در نتیجه افراد دیگر می‌توانند از تجربیات این افراد استفاده کنند. به عنوان مثال به تصویر زیر توجه کنید:

در این تصویر افرادی که سیستم‌های بازی‌های رایانهای را خریداری کردهاند می‌توانند نظراتشان را در رابطه با این سیستم‌ها بیان کنند. به عنوان مثال در مورد سیستم Nintendo Wii Game console افرادی بسیار زیادی نظر خوب دادهاند که باعث شده این کالا از امتیاز بالایی در این رده بندی برخوردار شود.

اما در بخش راهنمایی‌ها افراد می‌توانند راهنمایی‌هایی را در رابطه با خرید یک کالای خاص دریافت کنند. مثلا اینکه در خرید یک laptop عامل سرعت Hard Disk چقدر مؤثر است. به عکس شماره ۴ توجه کنید. در این عکس خریدارانی که علاقه مند به خریداری الماس هستند می‌توانند راهنمایی‌های مورد نظرشان را در این رابطه دریافت کنند. در این فرم شکل‌ها و برش‌های مختلف الماس، نحوه وزن کردن یک الماس، رنگ‌های مختلف آن و سایر موضوعات مهم برای یک خریدار مطرح می‌شوند.

لازم به ذکر است که اگر چه ما هم توسط سایت eBay، هم توسط شرکت PayPal و هم توسط بانک‌های Visa و MasterCard تحریم هستیم ولی امکان استفاده از محتویات این بخش از eBay را دارا هستیم. (eBay, 2008) (Miller, 2006)

سیستم شهرت اعتبار در eBay

در این قسمت به امکاناتی که eBay برای کاربرانش فراهم می‌کند تا آنان بتوانند نسبت به افرادی که با آنها معامله می‌کنند اعتماد داشته باشند می‌پردازیم. (Miller, 2006)

[ویرایش] ضرورت

چه ضروتی برای وجود یک سیستم اعتبار سنجی برای کاربران مختلف وجود دارد؟ در صورت عدم وجود چنین سیستمی آیا جایگزینی می‌توان یافت؟

به طور قطع یکی از مشکلات اصلی در مباحث مربوط به تجارت الکترونیکی مشکلات امنیتی است. در عین حال یکی از موارد خاص آن عدم پایبندی طرفین به تعهداتی است که دادهاند. به خصوص در سیستم‌های حراجی به خیانت در حراجی معروف است. در این سیستم‌ها ممکن است حراجی ای برگزار شود و فردی کالایی را برنده شود. در این حالت ممکن است کسی که کالا را باید در ازای آن پول واگذار کند دست به انجام این کار نزند. این کار ممکن است به این دلیل باشد که از قیمتی که کالایش در آن قیمت به فروش رفته راضی نباشد.

از سوی دیگر ممکن است کالا برای فرد خریدار فرستاده شود اما وی از پرداخت کردن پول خودداری کند. در این صورت نیز یک خیانت در سیستم‌های تجاری رخ دادهاست و باید با آن برخورد شود. ممکن است این اتفاق به دلیل کلاه بردار بودن فرد مقابل بوده باشد. (Turban, 2006) (Miller, 2006)

اما چگونه می‌توان از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کرد؟ چگونه می‌توان از اینکه در حال معامله با افرادی هستیم که قابل اعتماد نیستند مطلع شویم؟ در هر حال eBay یک راه حل پیشنهاد کردهاست و آن هم اینکه از سوابق افراد استفاده کنیم. eBay سیستمی دارد که هر کسی که با فرد دیگری معامله می‌کند می‌تواند نظر خود را درباره معاملهای که انجام دادهاست بگوید و به فرد مقابل امتیاز بدهد. نتیجه این امتیاز دهی‌های متوالی که در اثر معاملات مختلف به وجود می‌آید در اختیار دیگران قرار می‌گیرند و دیگران می‌توانند از میزان مورد وثوق بودن یک فرد مطلع بشوند.

به عنوان مثال به شکل شماره ۵ توجه کنید. در این شکل می‌توانید در مقابل نام فرد عددی را ببینید. این عدد که ۸۱۵ است گوینده این است که این فرد ۸۱۵ امتیاز مثبت دارد. در ادامه روش محاسبه این امتیاز را اشاره خواهیم کرد.

 

رنگ ستارهای که در کنار امتیاز قرار گرفتهاست طبق امتیازی که فرد دارد تغییر می‌کند. به عنوان مثال رنگ قرمز برای افرادی است که به طور حتم شغلشان را بوسیله eBay می‌گذرانند. (Miller, 2006)

[ویرایش] روش و مکانیزم نظر دادن در مورد یک معامله

شما تنها در صورتی که با فردی معاملهای را در eBay انجام داده باشید می‌توانید در مورد او نظر بدهید.

در این فرم شما باید در قسمت اول نام (شناسه ) فردی را که می‌خواهید در رابطه با او نظر بدهید را بنویسید. سپس شماره کالایی را که با آن فرد معامله کردهاید را یادداشت کنید و سپس نظر خود را ابراز کنید. این نظر می‌تواند سه حالت داشته باشد: (Miller, 2006)

۱- نظر مثبت: در صورتی شما باید این نظر را بدهید که اعتقاد داشته باشید که فرد مقابل در حداکثر توان خود به تعهدات خود عمل کردهاست. در این صورت یک امتیاز به امتیازات این فرد افزوده خواهد شد.

۲- نظر خنثی: در صورتی که شما فکر می‌کنید که اگر چه این فرد به تعهداتش عمل کردهاست ولی کاستی‌هایی در این راه داشتهاست. مثلا به موقع پول واریز نکردهاست. یا اینکه علی رغم اینکه به تعهداتش عمل نکرده مثلا پول شما را پس دادهاست و عذر موجهی برای این کار داشتهاست. در صورتی که شما این امتیاز را بدهید هیچ تغییری در امتیازات فرد رخ نمی‌دهد.

۳- نظر منفی: اگر با موردی مواجه شدید که فرد طرف معامله به تعهداتش عمل نکرد می‌توانید از این گزینه استفاده کنید که باعث می‌شود که یک امتیاز از امتیازات فرد کاسته شود.

در انتها به شما اجازه داده می‌شود که نظرتان را در حد ۸۰ حرف بیان کنید. (eBay, 2008) (Miller, 2006)

روش استفاده از نظرات دیگران

مجموعه نظراتی که درباره یک فرد داده می‌شوند را می‌توانید از صفحهای مانند شکل ۷ بیابید. در این شکل قسمت‌های مختلفی وجود دارند که توضیح آنها لازم است.

همان طور که می‌بینید مشخص شدهاست که فرد در معامله فروشنده بوده یا خریدار. از سوی دیگر می‌توانید نظراتی که خریداران درباره او دادهاند را با نظراتی که فروشندگان درباره او دادهاند جدا کنید.

امکان بسیار مهم دیگری که در این صفحه وجود دارد این است که شما می‌توانید نظرات این فرد را درباره افراد دیگر ببینید. در این صورت می‌توانید متوجه بشوید که این فرد به چه چیزی اهمیت می‌دهد.

می‌توانید کالاهایی را که برای فروش گذاشتهاست، همچنین فروشگاهی که برای خود تاسیس کردهاست و نیز نظراتی که درباره کالاها دادهاست را مشاهده کنید. در عین حال با فشردن دکمه Contact Member می‌توانید با او تماس برقرار کنید.

 

لازم به ذکر است که اگر شما نظری در رابطه با کسی دادید دیگر قادر به عوض کردن آن نخواهید بود، در نتیجه باید در نظر دادن دقت زیادی کنید. این نظر دادن به خود شما هم در معاملات آینده یتان کمک خواهد کرد تا دیگران را بشناسید. (Miller, 2006) (eBay, 2008)

شرکت‌های زیر مجموعه eBay

در این بخش به منظور آشنایی با بزرگی شرکت eBay و همچنین آشنا شدن با ایدههای مختلف در تجارت الکترونیک شما را با چند شرکت دیگر که توسط eBay خریداری شدهاند آشنا می‌کنیم. صد البته لازم به ذکر است که شرکت eBay دارای زیر مجموعههای فراوانی است که در اینجا تنها امکان تعداد محدودی از آن‌ها وجود دارد. در ضمن از ذکر شرکت Skype که به عنوان یک سامانه ارتباطی مطرح است خودداری می‌کنیم. (Wiki, 2008)

PayPal

این شرکت که شرکت بسیار بزرگی است در حقیقت یکی از پایانه برای پرداخت پول به صورت امن و مطمئن است. استفاده از کارت‌های اعتباری تنها با داشتن شماره کارت ممکن است. در نتیجه شما ممکن است بخواهید پرداختی داشته باشید و برای این کار لازم نباشد که کارت اعتباری خود را به فرد فروشنده بدهید، چون ممکن است که با برداشتن شماره کارت شما، طبق خواسته خود از حساب بانکی شما برداشت کند . PayPal این امکان را برای پرداخت کنندگان فراهم می‌کند که با داشتن یکی از کارت‌های اعتباری مشهور مانند MasterCard، Visa و یا Discover و چند مورد دیگر از کارت اعتباریشان به حسابشان نزد PayPal پول منتقل کنند. در نتیجه این کار مشتریان می‌توانند تنها با استفاده از email فرد فروشنده که در حقیقت شناسه او در نزد PayPal نیز هست به حساب او در PayPal پول منتقل کنند و به این ترتیب از شماره کارت اعتباریشان محافظت کنند.

 

تا کنون ۱۰۰٬۰۰۰ سایت از PayPal استفاده می‌کنند که در میان آن‌ها سایت‌هایی مانند Virgin، DELL، Buy.com و سایت شرکت‌های بسیار بزرگ مهم به چشم می‌خورند. حتی PayPal ادعا می‌کند که اگر یک وب‌سایت دارای امکان استفاده از کارت‌های اعتباری است با اضافه کردن امکان استفاده از PayPal به طور متوسط می‌تواند ۱۴ درصد به فروش خود اضافه کند. در کل این سایت معروف است به Secure Payment.

شرکت eBay شرکت PayPal را در سال ۲۰۰۲ خریداری کرد و یکی از دلایل مهم موفقیت چشم گیر eBay راه اندازی شدن چنین وب‌گاهی بود که باعث شد اعتماد بسیار بیشتری بین خریداران و فروشندگان بوجود بیاید و در نتیجه مقدار معاملات تا حد زیادی افزایش پیدا کند. (PayP, 2008) (Wiki, 2008) (eBay, 2008) (Williams, 2007)

 

Kijiji، Gumtree و Introko و ...

تمامی شرکت‌هایی که در بالا معرفی شدهاند شرکت‌هایی هستند که خدمات تبلیغاتی را به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. هر کدام از این شرکت‌ها در ابتدا در یک کشور موفق بودهاند. به عنوان مثال Kijiji در کشور ایالات متحده و Gumtree در انگلستان موفق بودهاست.

 

آرم وب‌گاههای دو شرکت Kijiji و Gumtree از زیر مجموعههای eBay

کارهای آتی

موارد متعددی در زمینه سایت‌هایی مانند eBay هستند که تحت مطالعهاند و نیز جای تحقیق دارند. در اینجا تعدادی از آنها را ذکر می‌کنیم.

۱- برگزاری انواع سیستم‌های حراجی به صورت الکترونیکی. همان طور که در طول متن ذکر شد سه نوعه حراجی وجود دارند که تنها یک نوع آن توسط eBay اجرا می‌شود. روش انجام دو نوع دیگر چه می‌تواند باشد.

۲- سیستم‌های شهرت و اعتبار کارآمد و قابل اطمینان. روش‌های امتیاز دهی مختلف، روش‌های نشان دادن امتیازات و گرفتن feedbackهای مختلف و مواردی دیگر در دست تحقیق هستند که شایسته بررسی به نظر می‌آیند.

۳- جلوگیری از تقلب در حراجی الکترونیکی. همان طور که گفته شد تقلب در حراجی الکترونیکی مشکلی جدی است. در نتیجه طراحی سیستم‌هایی که به کلی جلوی این نقیصه را بگیرند در دست بررسی است. یکی از این سیستم‌ها سیستم شهرت و اعتبار است که اگر چه ثابت شدهاست که از کارآیی بسیار بسیار بالایی برخوردار است ولی در هر حال اشکالاتی برای مثال برای کاربران تازه کار یا معاملههای بزرگ دارد که باید به آن توجه شود.

۴- سیستم‌های مشاوره (چانه زنی) الکترونیکی . معمولاً در بازارهای الکترونیکی امکان زیاد شدن تعداد کالاها مطرح می‌شود. در نتیجه چگونه ممکن است در این بازار پیچیده بهترین پیشنهاد را به مشتری ارائه داد؟ سیستم‌ها و عامل‌های هوشمندی که بتوانند بازار را به خوبی و با سرعت بالا تحلیل کنند و بهترین پیشنهاد را به مشتری بر اساس نیازها و امکاناتش بدهند همکنون در دست بررسی هستند. شرکت eBay در سیستم‌های مختلف خود از این عامل‌ها استفاده می‌کند.

به این ترتیب توانستیم با ایدههایی نو آشنا شویم و یک دید کلی در مورد تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن در زمینههای تبلیغاتی و حراجی در جهان پیدا کنیم.

 






موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه